Mikä on maailman huonoin panssarivaunu? Huonoja tankkeja on rakennettu läpi historian, koska ihminen on kekseliäs olento ja haluaa kehittää koko ajan uutta. Historian saatossa on kokeiltu monenlaisia prototyyppejä, joskus ne ovat olleet menestyksiä ja joskus lopputulos on ollut huonompi.

Tässä muutama esimerkki huonoista panssarivaunuista, joista ei ikinä tullut menestystarinaa. Yksi vaunuista oli jopa niin huono, että koeajo jouduttiin keskeyttämään.

Type 95 Ha-Go oli näppärä tiheässä metsässä, mutta muita vahvuuksia tankilla ei juurikaan ollut.

Type 95 Ha-Go

Type 95 Ha-Go oli toisen maailmansodan aikainen japanilainen kevyt panssarivaunu. Japanilaiset eivät olleet tunnettuja laadukkaiden tankkiensa vuoksi, ja useimmat japanilaiset taisteluvaunut eivät olleet kovin hyviä. Nykyään tilanne on onneksi parempi.

Ha-Goa valmistettiin toisen maailmansodan aikana kunnioitettavat yli 1000 kappaletta, joten mistään muutaman tankin prototyypistä ei ole kyse. Pieni Type 95 Ha-Go oli ketterä, ja se mahtui kulkemaan helposti Tyynenmeren viidakoissa. Huippunopeus ei ollut todellakaan hyvä, sillä tankki pystyi kulkemaan ainoastaan 25km/h tasaisessa maastossa.

Pieni ja kevyt suunnittelu toimi hyvin ahtaissa paikoissa, mutta heikko panssarointi antoi aina periksi taistelussa amerikkalaisten tankkien kanssa. Myöskään 37mm kanuuna ei ollut kovin tehokas vihollisen isompia tankkeja vastaan. Japanilainen Type 95 Ha-Go ei siis ollut mikään älyttömän huono tankki, mutta se oli auttamatta jäljessä panssarointinsa ja aseistuksensa puolesta.

Sentinelin runko on valettu yhtenä kappaleena.

Sentinel

Australialainen Sentinel on mielenkiintoinen panssarivaunu, jonka australialaiset kehittelivät toisen maailmansodan aikana. Vaunuja rakennettiin yhteensä 68 kappaletta, ja tankin erikoisuus oli kokonaisena valettu runko. Sentinel-tankkia ei siis pultattu kokoon monesta osasta, vaan sen runko valettiin yhdeksi kimpaleeksi!

Australia kehitti siis todella erikoisen tankin, mutta ongelmia tuli voimansiirron kanssa. Kenguruiden maasta ei nimittäin tahtonut löytyä vaihteistoa saati tarpeeksi isoa moottoria kuljettamaan 20 tonnista tankkia eteenpäin. Niinpä australialaiset saivat kuningasidean ja asensivat Cadillacin V8 -moottorin Sentinelin konehuoneeseen. Tai eivät oikeastaan vain yhtä, vaan kolme mokomaa V8-moottoreita. Yritäppä saada kaikki kolme moottoria toimimaan moitteettomasti samaan aikaan. 

Niinpä.

Moottoriongelmien lisäksi Sentinel-panssarivaunun tykkitorni oli erityisen epämukava. Ahtaat tilat vaikuttivat negatiivisesti ampujan kykyihin tähdätä. Australia luopui Sentineleistä pian, sillä maa sai amerikkalaisilta Sherman-tankkeja.

Valiant oli niin huono, että koeajo jouduttiin keskeyttämään.

A38 Valiant

Brittiläinen A38 Valiant -panssarivaunu saattaa olla maailman huonoin ikinä rakennettu tankki. Vaunu oli niin huono, että sitä koeajanut upseeri totesi muutaman kilometrin jälkeen, että tankin kehittäminen kannattaa lopettaa.

Oikeastaan ainoa hyvä asia tässä tankissa on sen keulan muotoilu, piikkinokka oli aikanaan todella kehittynyttä muotoilua, ja sitä tultiin hyödyntämään myöhemmin neuvostoliittolaisessa IS3-vaunussa.

A38 Valiantissa oli kuitenkin niin paljon ongelmia, että sitä käytettiin huhujen mukaan mallikappaleena aloitteleville insinööreille siitä, miten tankkia ei pitäisi ikinä rakentaa. Esimerkiksi ajajan paikka oli hyvin epämukava, ja jos kuski astui väärään kohtaan, hän saattoi pudota polkimien ja penkin väliin. Kolosta pois pääsemiseen tarvittiin aina muiden miehistönjäsenien apua. Vaihteiden vaihtaminen oli hankalaa, ja moottori sekä jousitus toimivat kyseenalaisesti.

A38 Valiant -tankkeja tilattiin 500 kappaletta, mutta niitä rakennettiin vain yksi kirottu kappale, luonnollisesti.

Lue myös: Mikä on maailman paras panssarivaunu? Top 5 maailman parhaat taisteluvaunut